Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Yleisimmät ohjeet kodin tietotekniikasta ja sähköisistä palveluista: kodindigiopas.fi

Kotikuituliittymä
Miten tilaan valokuituyhteyden?

Käy sivujemme saatavuuskyselyssä ja tarkista kuituliittymän saatavuus asuinalueellasi. Kun olet täpännyt kiinnostuksesi valokuituliittymään, olemme sinuun yhteydessä ja kerromme lisää liittymän hankinnasta.

Lisätietoa:
Kuituhankkeet
Saatavuuskysely

Mitä valokuituun liittyminen maksaa?

Taajamassa normaalihinta on 1 509 €. Haja-asutusalueella vastaava hinta on 2 229 €. Hinnat sisältävät tarvittavat päätelaitteet.

Lisätietoa hinnoista ja palveluista

Kauanko valokuituliittymän saaminen kestää?

Asukkaiden kiinnostus ratkaisee kuituverkon rakentumisen aluekohtaisesti. Kun rakennuspäätös alueella on tehty, kuituyhteydet kaivetaan maahan kesäkauden aikana. Sen jälkeen aloitetaan asennukset kiinteistön sisällä. Jokaiselle alueelle tehdään oma rakennussuunnitelma, josta asiakkaat saavat tietoa vaiheittain rakentamisen edetessä.

Mitä minulla pitää olla kuidun asentamista varten valmiina?

IPP:n asentaja tekee kiinteistökatselmuksen yhdessä tilaajan kanssa ja sopii minne kuitupääte asennetaan asunnossa. Tarvittaessa sovitaan myös muista lisätöistä. Näin asentajalla on kaikki tarvittavat tiedot ja tarvikkeet asennusta varten.

Onko valokuituliittymä turvallinen?

Internet-liittymästä on tehty teknisesti niin turvallinen kuin nykytiedoilla ja viranomaisten ohjeistuksilla on ollut mahdollista toteuttaa. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa sulje käyttäjän tietokoneen, tablettien yms. laitteiden suojauksen tärkeyttä (mm. F-Secure) tai kyseenalaistavaa ja varovaista internetin käyttöä.

Toimiiko TV kuituverkossa?

Valokuituverkossa toimii kaapeli-tv ilman antennia, sillä kuva tulee valokuitua pitkin. Lisäpalveluna tv-kortin kanssa sinulla on mahdollisuus tilata useita maksukanavapaketteja.

Miten ulkomaan puhelut toimivat Nettipuhe-liittymissä?

Ulkomaan puheluita on rajoitettu Nettipuhe-liittymissä tietoturvasyistä. Ulkomaille soittaessa tulee käyttää 00-etuliitettä. Puheluliikenne on avattu seuraaviin maihin:

Suuntanumerot

Maa

Nro

Ruotsi

46

Saksa

49

Englanti/Iso-Britannia

44

Espanja

34

Norja

47

Ranska

33

Italia

39

Tanska

45

Hollanti

31

Sveitsi

41

Itävalta

43

Viro

372

Venäjä

7

USA

1

Australia

61

Saanko tavallisen lankapuhelinnumeroni käyttöön myös kuituliittymässä?

Saat. Numero voidaan säilyttää ja puhelut tulevat netin kautta kiinteään puhelimeen.

WLAN (langaton lähiverkko)
Onko nettiliittymän nopeus aina tilaamani luvattu nopeus kuituyhteyden kautta?

WLAN-yhteyden nopeus riippuu siitä, millä etäisyydellä kuitupäätelaiteesta WLAN-verkkoa käytetään, sekä kiinteistön rakenteista. WLAN-kuuluvuutta voidaan parantaa lisätukiasemilla, jolloin siitä saadaan ihan yhtä nopea kuin verkkojohdolla käytettäessä.

Miten mittaan nettiyhteyteni nopeuden?

Helpoin tapa mitata nettiyhteytesi nopeus on käydä osoitteessa speedtest.net ja valita sieltä kotimaisen operaattorin, kuten Dna:n serveri. Testin tulos on kuitenkin monen eri muuttujan summa, joten nopeus saattaa vaihdella käytetyn serverin tai käytettävän laitteen mukaan. Nopeus voi riippua myös siitä, että käytätkö päätelaitettasi verkkojohdolla vai langattomasti. Mikäli käytät WLAN-yhteyttä, on se aina hieman hitaampi kuin suoraan verkkojohdolla päätelaitteeseen yhdistettynä. Tämä johtuu siitä, että langattomana nopeus riippuu aina WLAN-verkon kuuluvuudesta. Todellisimman kuvan internet-liittymän nopeudesta saa, kun nopeus testataan verkkojohdolla.

Mistä näen kotikuituliittymäni WLAN-salasanan?

Liittymän salasana löytyy tarralla kiinnitettynä kuitupäätelaitteesta. Lisäksi saat toisen salasanatarran, jonka voit liimata näkyville tai helposti saatavilla olevaan paikkaan. Käytön helpottamiseksi voit myös ottaa tarrasta valokuvan tai suurennetun valokopion.

Miten tarkistan, että kuitupäätteen WLAN on päällä ja miten saan sen uudelleen päälle?

Intenon valmistamissa päätelaitteissamme tämä on helppo tarkistaa. Mikäli 4. valo oikealta palaa sinisenä, on WLAN käytössä. Mikäli tässä ei pala valoa, ei WLAN ole käytössä. Saat WLANin takaisin käyttöön painamalla WLAN-kuvaketta sormella. Kuvakkeen pitäisi syttyä siniseksi pienen hetken kuluttua.

Tarkemmat kuvat päätelaitteesta, kuvakkeista ja niiden selitykset

Miten pääsen muuttamaan WLAN-asetuksia ja -salasanaa?

Päätelaitteemme ovat valmiiksi konfiguroituja ja noudattavat tarvittavia tietoturvaohjeistuksia. Asiakkaalla ei ole pääsyä muuttamaan päätelaitteen asetuksia. Vain näin voimme tarjota parhaan mahdollisen tietoturvan ja hoidamme myös tarvittavat päätelaitteen päivitykset asiakkaan puolesta. Tämän ansiosta myös mahdollisissa vikatapauksissa pystymme monesti korjaamaan vian aiheuttajan nopeasti etäyhteydellä, ilman käyntiä paikan päällä.

Häiriötilanteet
Koneeni nettiyhteys on hidas, mistä se voisi johtua?

Tämä voi johtua useasta eri seikasta. Mikäli käytät WLAN-yhteyttä, on se hieman hitaampi kuin suoraan verkkojohdolla päätelaitteeseen yhdistettynä. Myös tietokoneen ikä ja teho vaikuttavat nopeuteen. Nettiyhteyden nopeuteen vaikuttavat myös muut samanaikaisesti nettiyhteyttä käyttävät laitteet. Jos esimerkiksi tv:stä katsotaan samaan aikaan suoratoistopalveluita, saattaa se vaikuttaa internet-yhteyden nopeuteen. Mikäli epäilet internet-yhteyden hitauden johtuvan muusta asiasta, suosittelemme käynnistämään päätelaitteen (ns. modeemin tai reitittimen) uudelleen. Tämän voi tehdä päätelaitteen virrankatkaisijasta tai irrottamalla päätelaitteen virtajohto.

Nettiyhteyteni ei toimi. Mitä teen?

Mikäli internet-yhteytesi ei toimi tai siinä ilmenee häiriötä, tarkista alla olevat seikat:

  1. Sammuta verkkopääte ja anna sen olla virrattomana 2 min. Käynnistä verkkopääte uudelleen. 
  2. Mitkä valot verkkopäätteessä palavat? Verkkopäätteessä tulisi palaa seuraavat valot vihreänä: Power, DSL ja Internet.
    • a) Jos DSL-valo ei pala, vika on todennäköisesti yhteydessä. Odota hetki ja käynnistä laite uudelleen. Jos DSL-valo ei syty, tee vikailmoitus.
    • b) Mikäli käytät yhteyttä langattomasti ja Internet-valo ei pala, tarkista, että verkkopäätteen ja käyttämäsi laitteen Wi-Fi on kytketty päälle. Tarkista käyttämäsi laitteen yhteysasetukset: ottaako laitteesi yhteyttä oikeaan verkkopäätteeseen ja onko salasana kirjoitettu oikein (isot ja pienet kirjaimet).
  3. Huom! Älä käytä laitteessa olevaa reset-nappulaa, sillä verkkopääte menettää kaikki sinne ohjelmoidut asetukset. Päätelaitteen uudelleenohjelmointi maksaa 69 €.

Päätelaite on mahdollista testauttaa myymälässämme, muistathan ottaa laitteen muuntajan mukaan.
Jos asentajamme tulee vikakäynnille, ja todetaan että vika on verkkopäätteessä tai sen kytkennöissä, käynti on maksullinen.

Jollei yllämainitut toimet auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme  03 450 5620. Vikanumeroon vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.

Huom! Vikanumeroon tulisi soittaa päätelaitteen ääreltä, jotta voi vastata esitettyihin kysymyksiin ja olla tiedossa, mitkä valot verkkopäätteessä palavat. Verkkopäätteen tulee olla päällä, jotta asentajamme pystyvät tarkistamaan yhteyden.

Kaapeli-tv-kanavat eivät näy
  1. Tarkista kytkennät ja hae kanavat uudelleen.  
  2. Jos asutte taloyhtiössä, näkyykö muilla taloyhtiössä kanavat?
  3. Onko häiriö kaikilla kanavilla vai vain osalla? Näkyykö mahdolliset maksukanavat, entä peruskanavat?

Jollei yllämainitut toimet auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme 03 450 5620. Vikanumeroon vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.

Ongelmia maksu-tv-kortin kanssa
  1. Tarkistakaa, että kortti on laitteessa oikeinpäin ja olettehan muistaneet ilmoittaa kortinlukijan tai digiboksin cam/chip id:n asiakaspalveluumme (puh. 034505610). 
  2. Näkyykö peruskanavat?

Huom! Palveluita avattaessa aikaa saattaa mennä 30 min–2 h. Pitäkää tv auki maksu-tv-kanavalla, jotta kanavat aktivoituvat.

Sähköposti ei toimi. Mitä teen?

Jos sähköposti lähtee, mutta ei tule, laatikko on todennäköisesti täynnä. Väliaikaista lisätilaa saa soittamalla asiakaspalveluumme.

Vikailmoitukseen soittaessa selvittäkää ohjelma, jolla sähköpostia käytätte. Onko Webmail vai jokin sähköpostiohjelma?

Käytättekö sähköpostia useammalla laitteella? Huomaattehan että posti saa olla auki vain yhdellä laitteella kerrallaan.

Ongelma saattaa olla myös ohjelman asetuksissa. Onhan palvelimet oikein ja valittuna kohta ”Edellyttää salattua yhteyttä SSL”? Suositeltavaa olisi myös käyttää asetusta, jossa viestit luetaan palvelimelta pois. Näin ei Webmail täyty.

Osakeasiat
Miten menettelen, kun liittymän omistaja on edesmennyt?

Perunkirjoituksen jälkeen perikunnan jäsenet päättävät mitä osakkeelle tehdään, ellei sitä ole jo testamentilla määrätty. Jos kuolinpesää ei jaeta, voi osake jäädä sen nimiin. Silloinkin osakekirja kannattaa toimittaa omistajanmuutokseen, jotta osake siirretään vainajalta kuolinpesälle.

Muussa tapauksessa perikunta päättää mitä osakkeelle tehdään. Se voi siirtyä jollekin perikunnan jäsenelle tai se voidaan myydä. Voi olla, että on tehty perinnönjakosopimus tai perikunnan keskinäinen sopimus, johon on kirjattu miten osakkeen kanssa halutaan toimia. Jos päädytään välitysmyyntiin, on hyvä valtuuttaa yksi perikunnan jäsen hoitamaan se. Jos perikunta myy itse, täytyy kaikkien allekirjoitus olla myyjän osuudessa tai valtuutus kuten välitysmyynnissäkin.

Kuolemantapauksen yhteydessä tarvitaan aina jäljennös perukirjasta edustajien osalta ja tietysti myös osakekirja, johon siirtomerkintä tehdään. Lisäksi voidaan tarvita edellä mainittuja muita dokumentteja tapauskohtaisesti: testamentti, perinnönjakosopimus, muu keskinäinen sopimus koskien osaketta sekä valtakirjat.

Kannattaa myös huomioida, että mahdolliset osingot maksetaan aina yhdelle tilille. Jos osake jää perikunnan omistukseen, on perikunnalla syytä olla myös pankkitili.

Mistä saan ostettua IPP:n osakkeen?

IPP:n osakkeen voi ostaa vapailta markkinoilta tai tiedustella IPP:llä välityksessä olevista osakkeista. Lisätietoa saat asiakaspalvelustamme: 03 450 5610

Mitä etua osakkeen omistamisesta on?

Osakkeenomistajat ovat IPP:n asiakasomistajia. Osakkeista maksetaan vuosittain osinkoa yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti. Osakkeenomistaja saa alennusta laajakaistaliittymän kuukausimaksusta.

Ostaako IPP omia osakkeitaan takaisin?

IPP Oy ei osta omia osakkeitaan takaisin. IPP:llä on osakkeiden välityspalvelu ja meille voi jättää osakkeensa myyntiin valtakirjalla. Emme peri palvelusta maksua.

Osakekirja on kadoksissa. Mitä teen?

Kadonnut osakekirja tulee kuolettaa käräjäoikeudessa. Sitä varten tarvitset IPP:ltä todistuksen osakkeen omistuksesta. Kuoletuksen jälkeen kirjoitamme tilalle uuden osakekirjan.

Muuta
Myyn kiinteistöni, jossa on valokuituliittymä. Mitä minun täytyy ottaa huomioon? Miten saan laskutuksen katkeamaan?

Kiinteistöä myydessä kannattaa kauppakirjaan merkitä, että myös IPP:n valokuituliittymä kuuluu kiinteistökauppaan. Laskutuksen katkeamista varten pitää uuden omistajan tehdä sopimus kanssamme palveluista. Tämä onnistuu asiakaspalvelussamme sähköpostilla tai puhelimitse. Tätä varten on meille toimitettava kopio talon kauppakirjasta, jossa mainitaan myyjä, ostaja ja valokuituliittymän sisältyminen kauppaan.

Ohjeet sähköpostitilin tekemiseen

Eikö ongelmaasi löytynyt tästä listasta? Tee vikailmoitus numeroon 03 450 5620. Vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.