UKK – Usein kysytyt kysymykset

Valokuituliittymä kotiin

Miten tilaan valokuituyhteyden?


Tarkista nettisivujemme saatavuuskyselystä, saako osoitteeseesi valokuituyhteyden. Kiinnostuksen valokuituun voit jättää saatavuuskyselyn kautta. Sen jälkeen voit ottaa lennusti, sillä olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Lisätietoja valokuituhankkeista löydät täältä.

Mitä valokuituun liittyminen maksaa?


Liittymismaksun perushinnat:
Uudisrakennusalue 995 €
Taajama 1250 €
Haja-asutusalue 1950 €
Taloyhtiö 1950 €

Hankehinnat:
Käynnissä olevilla hankealueilla voi olla hankekohtainen hinnoittelu, jos alue saa tukirahoituksen. Katso hankekohtaiset hinnat hankkeen omalta sivulta.

Tarvittavat päätelaitteet:
Kuitupäätelaite vuokralle 10 €/kk tai omaksi 198 €
Kaapeli-TV päätelaite vuokralle 7 €/kk tai omaksi 115 €

Lisäpalvelut tarpeen mukaan:
Wifi-lisätukiasema 5 €/kpl/kk
TV-kortti 2,90 €/kk
Kiinteä puhelinliittymä nettipuhe 3 €/kk + puhelumaksut

Kuinka kauan valokuituliittymän saaminen kestää?


Asukkaiden kiinnostus ratkaisee valokuituverkon rakentumisen aluekohtaisesti. Kun rakentamispäätös alueella on tehty, kuituyhteydet kaivetaan maahan kesäkauden aikana. Sen jälkeen aloitetaan asennukset kiinteistön sisällä. Jokaiselle alueelle tehdään oma rakentamissuunnitelma, josta asiakkaat saavat tietoa vaiheittain rakentamisen edetessä.

Mitä minulla pitää olla valmiina valokuidun asentamista varten?


Lennun oma asentaja tai aliurakoitsijan asentaja tekee kiinteistökatselmuksen yhdessä tilaajan kanssa ja sopii minne kuitupääte asennetaan asunnossa. Tarvittaessa sovitaan myös muista lisätöistä. Näin asentajalla on kaikki tarvittavat tiedot ja tarvikkeet asennusta varten.

Onko valokuituliittymä turvallinen?


Nettiliittymästä on tehty teknisesti niin turvallinen kuin nykytiedoilla ja viranomaisten ohjeistuksilla on ollut mahdollista toteuttaa. Se ei kuitenkaan missään tapauksessa sulje käyttäjän tietokoneen, tablettien yms. laitteiden suojauksen tärkeyttä (mm. F-Secure) tai kyseenalaistavaa ja varovaista netin käyttöä.

Toimiiko TV valokuituverkossa?


Valokuituverkossa toimii kaapeli-tv ilman antennia, sillä kuva tulee valokuitua pitkin. Kaapeli-tv:n mukana tulee n. 20 kpl HD-laatuisia kanavia sekä n. 10 kpl SD-laatuisia kanavia. Lisäpalveluna tv-kortin kanssa sinulla on mahdollisuus tilata useita maksukanavapaketteja.

Jos sinulla on HD-boksi ja katselukortti, tulee sinun kortin toimimiseksi ilmoittaa asiakaspalveluumme 11 merkkiä pitkä ID-numero suoraan laitteesta tai kortinlukijasta. Kortinlukijan ID numero on aina ilmoitettava meille. Uutta korttia avatessa tai pitkään kestäneen käyttämättömyyden jälkeen kortti linkittää itsensä. Tämä tapahtuu seuraavasti: Avaa tv ja laita auki jokin ostamasi maksutv-kanava. Tällöin kortti linkittyy. Kortin linkittymisessä menee aikaa normaalisti noin 30 min–1h. Kanavapaketteja voit tilata ja muokata Omahallinnassa. Tilaa Omahallinnan käyttäjätunnukset asiakaspalvelustamme.

Laitteiden sopivuuden verkkoon ja tiedon siitä minkä lukijan tarvitset, voit tarkistaa täältä.

Teräväpiirron ABC
Tämä sivusto opastaa HD-aikakauteen. Sivustolla kerrotaan, miten valmistaudut HD-katseluun. Klikkaa ja tutustu!

Miten ulkomaan puhelut toimivat Nettipuhe-liittymissä?


Ulkomaan puheluita on rajoitettu Nettipuhe-liittymissä tietoturvasyistä. Ulkomaille soittaessa tulee käyttää 00-etuliitettä. Puheluliikenne on avattu seuraaviin maihin:

Suuntanumerot

MaaNro
Ruotsi46
Saksa49
Englanti/Iso-Britannia44
Espanja34
Norja47
Ranska33
Italia39
Tanska45
Hollanti31
Sveitsi41
Itävalta43
Viro372
Venäjä7
USA1
Australia61
Saanko tavallisen lankapuhelinnumeroni käyttöön myös valokuituliittymässä?


Saat. Numero voidaan säilyttää ja puhelut tulevat netin kautta kiinteään puhelimeen.

WLAN/WIFI (langaton lähiverkko)

Onko nettiliittymän nopeus aina tilaamani luvattu nopeus valokuituyhteyden kautta?


WLAN-yhteyden nopeus riippuu siitä, millä etäisyydellä kuitupäätelaiteesta WLAN-verkkoa käytetään, sekä kiinteistön rakenteista. WLAN-kuuluvuutta voidaan parantaa lisätukiasemilla, jolloin siitä saadaan ihan yhtä nopea kuin verkkojohdolla käytettäessä.

Miten mittaan nettiyhteyteni nopeuden?


Helpoin tapa mitata nettiyhteytesi nopeus on käydä osoitteessa speedtest.net ja valita sieltä kotimaisen operaattorin, kuten Dna:n serveri. Testin tulos on kuitenkin monen eri muuttujan summa, joten nopeus saattaa vaihdella käytetyn serverin tai käytettävän laitteen mukaan. Nopeus voi riippua myös siitä, että käytätkö päätelaitettasi verkkojohdolla vai langattomasti. Mikäli käytät WLAN-yhteyttä, on se aina hieman hitaampi kuin suoraan verkkojohdolla päätelaitteeseen yhdistettynä. Tämä johtuu siitä, että langattomana nopeus riippuu aina WLAN-verkon kuuluvuudesta. Todellisimman kuvan nettiliittymän nopeudesta saa, kun nopeus testataan verkkojohdolla.

Mistä näen valokuituliittymäni WLAN-salasanan?


Liittymän salasana löytyy tarralla kiinnitettynä kuitupäätelaitteesta. Lisäksi saat toisen salasanatarran, jonka voit liimata näkyville tai helposti saatavilla olevaan paikkaan. Käytön helpottamiseksi voit myös ottaa tarrasta valokuvan tai suurennetun valokopion.

Miten tarkistan, että kuitupäätteen WLAN on päällä ja miten saan sen uudelleen päälle?


Intenon valmistamissa päätelaitteissamme tämä on helppo tarkistaa. Mikäli 4. valo oikealta palaa sinisenä, on WLAN käytössä. Mikäli tässä ei pala valoa, ei WLAN ole käytössä. Saat WLANin takaisin käyttöön painamalla WLAN-kuvaketta sormella. Kuvakkeen pitäisi syttyä siniseksi pienen hetken kuluttua.

Miten pääsen muuttamaan WLAN-asetuksia ja -salasanaa?


Päätelaitteemme ovat valmiiksi konfiguroituja ja noudattavat tarvittavia tietoturvaohjeistuksia. Asiakkaalla ei ole pääsyä muuttamaan päätelaitteen asetuksia. Vain näin voimme tarjota parhaan mahdollisen tietoturvan ja hoidamme myös tarvittavat päätelaitteen päivitykset asiakkaan puolesta. Tämän ansiosta myös mahdollisissa vikatapauksissa pystymme monesti korjaamaan vian aiheuttajan nopeasti etäyhteydellä, ilman käyntiä paikan päällä.

Häiriötilanteet

Koneeni nettiyhteys on hidas, mistä se voisi johtua?


Tämä voi johtua useasta eri seikasta. Mikäli käytät WLAN-yhteyttä, on se hieman hitaampi kuin suoraan verkkojohdolla päätelaitteeseen yhdistettynä. Myös tietokoneen ikä ja teho vaikuttavat nopeuteen. Nettiyhteyden nopeuteen vaikuttavat myös muut samanaikaisesti nettiyhteyttä käyttävät laitteet. Jos esimerkiksi tv:stä katsotaan samaan aikaan suoratoistopalveluita, saattaa se vaikuttaa nettiyhteyden nopeuteen. Mikäli epäilet nettiyhteyden hitauden johtuvan muusta asiasta, suosittelemme käynnistämään päätelaitteen (ns. modeemin tai reitittimen) uudelleen. Tämän voi tehdä päätelaitteen virrankatkaisijasta tai irrottamalla päätelaitteen virtajohto.

Nettiyhteyteni ei toimi. Mitä teen?


Mikäli nettiyhteytesi ei toimi tai siinä ilmenee häiriötä, tarkista alla olevat seikat:

  1. Sammuta verkkopääte ja anna sen olla virrattomana 10 min. Käynnistä verkkopääte uudelleen.
  2. Mitkä valot verkkopäätteessä palavat? Verkkopäätteessä tulisi palaa seuraavat valot vihreänä: Power, DSL ja Internet.
    a) Jos DSL-valo ei pala, vika on todennäköisesti yhteydessä. Odota hetki ja käynnistä laite uudelleen. Jos DSL-valo ei syty, tee vikailmoitus.
    b) Mikäli käytät yhteyttä langattomasti ja Internet-valo ei pala, tarkista, että verkkopäätteen ja käyttämäsi laitteen Wi-Fi on kytketty päälle. Tarkista käyttämäsi laitteen yhteysasetukset: ottaako laitteesi yhteyttä oikeaan verkkopäätteeseen ja onko salasana kirjoitettu oikein (isot ja pienet kirjaimet).
  3. Huom! Älä käytä laitteessa olevaa reset-nappulaa, sillä verkkopääte menettää kaikki sinne ohjelmoidut asetukset. Päätelaitteen uudelleenohjelmointi maksaa 69 €.

Päätelaite on mahdollista testauttaa asiakaspalvelupisteessämme, muistathan ottaa laitteen muuntajan mukaan. Jos asentajamme tulee vikakäynnille ja todetaan, että vika on verkkopäätteessä tai sen kytkennöissä, käynti on maksullinen.

Jos yllämainitut toimet eivät auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme p. 03 450 5620. Vikanumeroon vastaamme arkisin klo 8–16. Muina aikoina jätäthän viestin vastaajaan, niin kuuntelemme viestin seuraavana arkiaamuna ja palaamme asiaan.

Huomioithan, että vikanumeroon tulisi soittaa päätelaitteen ääreltä, jotta voi vastata esitettyihin kysymyksiin ja on tietoinen siitä, mitkä valot verkkopäätteessä palavat. Verkkopäätteen tulee olla päällä, jotta asentajamme pystyvät tarkistamaan yhteyden.

Kaapeli-TV-kanavat eivät näy


Jos kaapeli-tv-kanavat eivät näy:

  1. Tarkista kytkennät ja hae kanavat uudelleen.
  2. Jos asutte taloyhtiössä, näkyykö muilla taloyhtiössä kanavat?
  3. Onko häiriö kaikilla kanavilla vai vain osalla? Näkyykö mahdolliset maksukanavat, entä peruskanavat?

Jos yllämainitut toimet eivät auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme p. 03 450 5620. Vikanumeroon vastaamme arkisin klo 8–16. Muina aikoina jätäthän viestin vastaajaan, niin kuuntelemme viestin seuraavana arkiaamuna ja palaamme asiaan.

Ongelmia TV-kortin kanssa
  1. Tarkistakaa, että kortti on laitteessa oikeinpäin ja olettehan muistaneet ilmoittaa kortinlukijan tai digiboksin cam/chip id:n asiakaspalveluumme (puh. 034505610).
  2. Näkyykö peruskanavat?

Huom! Palveluita avattaessa aikaa saattaa mennä 30 min–2 h. Pitäkää tv auki maksu-tv-kanavalla, jotta kanavat aktivoituvat.

Sähköposti ei toimi, mitä teen?


Jos sähköposti lähtee, mutta ei saavu, laatikko on todennäköisesti täynnä. Saatte lisätilaa sähköpostiin soittamalla asiakaspalveluumme (p. 03 450 5610). Laatikon ollessa täynnä, sillä välin lähetyt viestit eivät valitettavasti enää saavu postilaatikkoonne, vaan ne ovat kadonneet bittiavaruuteen.

Vikapalveluun soittaessanne selvittäkää ensin sovellus, jolla käytätte sähköpostia. Käytättekö nettisivujemme kautta Webmailia vai onko käytössä jokin sähköpostisovellus? Erilaisia sähköpostisovelluksia voi tietokoneella ja kännykällä olla esim. Outlook, Mozilla Thunderbird tai Gmail.

Käytättekö sähköpostia useammalla laitteella? Huomaattehan, että posti saa olla auki vain yhdellä laitteella kerrallaan.

Ongelma saattaa olla myös ohjelman asetuksissa. Onhan palvelimet oikein ja valittuna kohta ”Edellyttää salattua yhteyttä SSL”? Suositeltavaa olisi myös käyttää asetusta, jossa viestit luetaan palvelimelta pois. Näin ei Webmail täyty.

Oikeat palvelinasetukset sähköpostisovellukseen:
Tilin tyyppi:
POP3 = Viestit ladataan tietokoneelle tai puhelimeen, eivätkä ne jää palvelimelle. Viestejä ei voi lukea monelta laitteelta. Sähköpostitila ei täyty niin nopeasti.
IMAP = Viestit jäävät palvelimelle ja ne voidaan lukea monelta eri laitteelta, sekä webmailista. Jokainen eri laite luo kopiot viesteistä palvelimelle, joten sähköpostitila voi täyttyä nopeastikin.

Lähtevän postin palvelin:
posti.ippnet.fi
Lähtevän postin palvelinportti:
465
Saapuvan postin palvelin:
posti.ippnet.fi
Saapuvan postin palvelinportti:
995

Salaus pitäisi olla SSL/TLS, mikäli se on sähköpostisovelluksesta riippuen mahdollista valita.

Osakeasiat

Minulla on kysymyksiä osakeasioihin liittyen


Osakeasiat olemme koonneet omalle sivulleen. Pääset lukemaan niistä täältä.

Muuta

Myyn kiinteistöni, jossa on valokuituliittymä. Mitä minun täytyy ottaa huomioon? Miten saan laskutuksen katkeamaan?


Kiinteistön myyjä:
Irtisano liittymä meille vähintään kaksi viikkoa ennen omistusoikeuden siirtymistä – mieluiten heti, kun kauppakirja on tehty. Kerrothan kiinteistön ostajalle, että Lennun valokuitu sisältyy talon hintaan, mutta uuden omistajan on tehtävä Omistajan Muutos -sopimus kanssamme heti.

Jos liittymässäsi on määräaikaisuus voimassa, tarvitsemme kopion kiinteistön kauppakirjasta irtisanomisen ohessa.

Kiinteistön ostaja:
Otathan meihin yhteyttä välittömästi kauppakirjan tekemisen jälkeen. Mikäli vanhan omistajan tekemä irtisanoutuminen raukeaa ennen uuden sopimuksen tekemistä ja kuituliittymä ehditään kytkeä irti, maksaa uudelleen kytkeminen puolet alueen liittymishinnasta (norm. liittymishinta 1230 € – 1950 € alueesta riippuen).

Omistajan muutoksesta tulee 10 € kertamaksu.