Mikä on Metaversumi ja mikä tukee sen tulevaisuutta?

13.01.2022
Viime lokakuussa Metaversumi nousi uutisiin Facebookin vaihdettua nimensä Metaksi. Nimenvaihto on osa yrityksen uudelleenbrändäystä ns. metaversumi-yritykseksi. Monet muutkin yritykset ympäri maailman ovat lähteneet mukaan kilpajuoksuun. Muun muassa Microsoft on kehittämässä palveluja, joilla tuodaan yhdistetty todellisuus etätyöhön.

 

Mikä on metaversumi ja milloin se on syntynyt?

Metaversumi tulee sanoista meta (mm. rajat ylittävä) ja universumi. Termiä on käytetty ensimmäisen kerran Neal Stephensonin Snow Crash -nimisessä romaanissa vuonna 1992, joskin samanlaisia konsepteja on ollut scifi-kirjallisuudessa jo aiemminkin. Kirjan hahmot pakenevat dystopista maailmaa kolmiulotteiseen Metaverse-keinotodellisuuteen, jossa käyttäjiä edustavat avatarit. 

Metaversumille ei ole yhtä oikeaa määritelmää, mutta voidaan yksinkertaistetusti sanoa, että sillä yleensä tarkoitetaan internetin seuraavaa askelta: jaettua tilaa, joka tuo fyysisen ja virtuaalisen todellisuuden rajoja lähemmäs toisiaan. Kun nyt pääsemme internettiin lähinnä näyttöjen avulla, teknologian kehittyessä voimme kokea ns. parannellun todellisuuden vahvemmin arjessamme tai uppoutua yhä syvemmin kokonaan virtuaaliseen maailmaan. Web 3.0:n ennustetaan olevan verkkopalvelujen käytön seuraava evoluutio, jossa yrityksen sijaan käyttäjä itse on sisältönsä omistaja ja data säilytetään yritysten omistamien tietokantojen sijasta lohkoketjussa.

 

Miten toimii ja mitkä ovat sen tekniset vaatimukset?

Metaversumi konkretisoituu ihmisiin liitettäviin laitteisiin tai sensoreihin, joihin on asennettu virtuaalista todellisuutta käyttäviä ohjelmia. Laitteet luovat projektioita virtuaalisesta maailmasta tai tilasta, johon voi virtuaalisesti mennä ja tehdä asioita sekä muut voivat nähdä sinut siellä. Kehitteillä on muun muassa erilaisia piilolinssejä ja jopa ajatuksen avulla toimivia käyttöliittymiä. Laitteet ovat tarvittaessa yhteydessä paikalliseen verkkoon tai internetiin, joiden välityksellä ne kytkevät ihmisen ja tiedon samaan virtuaalitodellisuuteen. Tällä hetkellä yksi merkittävimmistä tehostetun todellisuuden tuotteista on Microsoftin Hololens, jota käytetään esimerkiksi perehdytyksessä, koulutuksessa ja terveydenhuollossa.

Metaversumissa laitteet linkittyvät toisiinsa joko paikallisessa verkossa tai internetin yli. Realistisen katselukokemuksen vaatimuksena on yhteyksien riittävä nopeus. Tällöin käytännön minimitiedonsiirtonopeus on 1 Gt/laite ja latenssi saa olla kaikissa olosuhteissa korkeintaan 10 ms. Paikallisesti käyttö vaatii nopean ja luotettavan langattoman WiFi:n tai paikallisen mobiiliyhteyden. Internetin yli toimiessaan, yhteyden on oltava todella nopea, se vaatii korkean tiedonsiirtonopeuden ja alhaisen latenssin. Näihin vaatimuksiin vastaa parhaiten valokuitu, joka on olosuhteista riippumatta huippunopea ja toimintavarma. Se ei katkeile ja kuormitu mobiiliverkon tapaan.

 

Mikä on Metaversumin tulevaisuus Suomessa?

Metaversumin muodostuminen on jo alkanut ja se tulee muovautumaan teknologian kehittyessä. Tekeillä on useita laitteita, joiden avulla luodaan entistä parempia ja immersiivisempiä käyttökokemuksia. Ajan kuluessa metaversumi tulee entistä laajemmin osaksi työelämää sekä vapaa-aikaa.

Katseet on syytä suunnata tulevaan. Verkkoyhteyksien kehittäminen metaversumia ja muita tulevia verkon yli toimivia suurta tiedonsiirtonopeutta käyttäviä uusia teknologioita tukeviksi on kannattavaa. Uuden rakentamisessa on tärkeää huomioida myös ekologisuus. Optisen tiedonsiirron, mitä valokuitu edustaa, kapasiteetti ja kyky välittää tulevaisuuden satojen teratavujen tai jopa petatavujen tiedonsiirtomäärät on yksinkertaisesti ylivoimainen ja energiatehokkain. Valokuitu ratkaisee myös digitalisaation hiilijalanjälkiongelmaa.

Me IPP:llä olemme mukana mahdollistamassa laadukkaasti toimivaa metaversumia ja muita tulevaisuuden verkkoa käyttäviä teknologisia ratkaisuja yrityksille ja yhteisöille.

Ikaalisten-Parkanon Puhelin Oy
Erkki Kulovuori
Toimitusjohtaja