Usein kysytyt

Yleisimmät ohjeet kodin tietotekniikasta ja sähköisistä palveluista: kodindigiopas.fi

Nettiyhteyteni ei toimi. Mitä teen?

Mikäli internet-yhteytesi ei toimi tai siinä ilmenee häiriötä, tarkista alla olevat seikat:

  1. Sammuta verkkopääte, ja pidä virrattomana noin 2 min ennen uudelleenkäynnistystä.
  2. Mitkä valot verkkopäätteessä palavat? Verkkopäätteessä tulisi palaa seuraavat valot vihreänä: Power, DSL, Internet. Jos DSL-valo ei pala, vika on todennäköisesti yhteydessä.
    Verkkopäätteen uudelleen käynnistäminen auttaa usein erilaisiin yhteysongelmiin. 
  3. Mikäli käytät yhteyttä langattomasti ja yhteys ei toimi, tarkista että verkkopäätteen ja laitteen Wlan on kytketty päälle. Tarkista myös että kone yrittää ottaa yhteyttä oikeaan verkkoon ja että salasana on oikein kirjoitettu (isot ja pienet kirjaimet).
  4. Jos taloudessasi on lankapuhelin, toimiiko se?
    Huom! Älä käytä laitteessa olevaa reset-nappulaa, sillä päätelaite menettää kaikki sinne ohjelmoidut asetukset. Päätelaitteen uudelleenohjelmointi maksaa 69 €.
    Päätelaite on mahdollista testauttaa myymälässämme, muistathan ottaa laitteen muuntajan mukaan.
    Jos asentajamme tulee vikakäynnille, ja todetaan että vika on verkkopäätteessä tai sen kytkennöissä, käynti on maksullinen.

Jollei yllämainitut toimet auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme 10019, matkapuhelimesta soitettaessa 03 458 8019. Vikanumeroon vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.

Huom! Vikanumeroon tulisi soittaa päätelaitteen ääreltä, jotta voi vastata esitettyihin kysymyksiin ja olla tiedossa, mitkä valot verkkopäätteessä palavat. Verkkopäätteen tulee olla päällä, jotta asentajamme pystyvät tarkistamaan yhteyden.

Kaapeli-tv-kanavat eivät näy
  1. Tarkista kytkennät ja hae kanavat uudelleen.  
  2. Jos asutte taloyhtiössä, näkyykö muilla taloyhtiössä kanavat?
  3. Onko häiriö kaikilla kanavilla vai vain osalla? Näkyykö mahdolliset maksukanavat, entä peruskanavat?

Jollei yllämainitut toimet auta yhteysongelmassa, soita vikanumeroomme 10019, matkapuhelimesta soitettaessa 03 458 8019. Vikanumeroon vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.

Ongelmia maksu-tv-kortin kanssa
  1. Tarkistakaa, että kortti on laitteessa oikeinpäin ja olettehan muistaneet ilmoittaa kortinlukijan tai digiboksin cam/chip id:n asiakaspalveluumme (puh. 0345051). 
  2. Näkyykö peruskanavat?

Huom! Palveluita avattaessa aikaa saattaa mennä 30 min–2 h. Pitäkää tv auki maksu-tv-kanavalla, jotta kanavat aktivoituvat.

Ohjeet sähköpostitilin tekemiseen
Sähköposti ei toimi. Mitä teen?

Jos sähköposti lähtee, mutta ei tule, laatikko on todennäköisesti täynnä. Väliaikaista lisätilaa saa soittamalla asiakaspalveluumme.

Vikailmoitukseen soittaessa selvittäkää ohjelma, jolla sähköpostia käytätte. Onko Webmail vai jokin sähköpostiohjelma?

Käytättekö sähköpostia useammalla laitteella? Huomaattehan että posti saa olla auki vain yhdellä laitteella kerrallaan.

Ongelma saattaa olla myös ohjelman asetuksissa. Onhan palvelimet oikein ja valittuna kohta ”Edellyttää salattua yhteyttä SSL”? Suositeltavaa olisi myös käyttää asetusta, jossa viestit luetaan palvelimelta pois. Näin ei Webmail täyty.

VOIP ulkomaan puhelut

Ulkomaan puheluita on rajoitettu VOIP-liittymissä tietoturvasyistä. Portti on avattu seuraaviin maihin  ja ulkomaille soittaessa pitää käyttää 93100-etuliitettä:

Suuntanumerot

Maa Nro
Ruotsi 46
Saksa 49
Englanti/Iso-Britannia 44
Espanja 34
Norja 47
Ranska 33
Italia 39
Tanska 45
Hollanti 31
Sveitsi 41
Itävalta 43
Viro 372
Venäjä 7
USA 1
Voiko asiakas hankkia itse Inteno-laitteen takuuajan jälkeen varalaitteeksi ja asentaa sen itse (yhteyskatkon minimoimiseksi)?

Voi hankkia, mutta itseasennus ei valitettavasti ole mahdollista. Vaihtotyö vaatii kuidun uudelleenkytkentää, joka vaatii kuituliittimien puhdistamista asianmukaisilla puhdistustyökaluilla. 
Kuitujen "itse" irrottaminen on kiellettyä. Mikäli kuituliittimeen jää kytkennän jälkeen likaa, saattaa tulla ongelmia liittymän toimimisessa.

Pahimmassa tapauksessa lika voi palaa kiinni liittimeen, jonka jälkeen liitintä ei voi puhdistaa, vaan se on vaihdettava. Runkokuidussa tämä tarkoittaa kuidun katkaisemista ja uuden häntäkuidun hitsaamista, kytkentäkuidussa kuidun vaihtamista ja päätelaitteessa laitteen vaihtamista.

Mistä löydän Wlan-verkon käyttäjätunnuksen ja salasanan?

Laitteissa on tarra, josta löytää nämä tiedot. Esim kuitupäätteessä SSID on käyttäjätunnus ja WPA on salasana. 

Lankapuhelin on mykkä

Tarkista seuraavat asiat:

  • Kannattaa kokeilla kytkeä puhelinkone toiseen pistorasiaan.
  • Jos mahdollista kokeilla soittaa toisella puhelinkoneella.
  • Tarkista myös että puhelinpistoke on kytkettynä seinään.
  • Toimiiko kiinteään verkkoon kytketty laajakaistaliittymä?

Eikö ongelmaasi löytynyt tästä listasta? Tee vikailmoitus numeroon 03 458 8019. Vastaamme klo 8–16, muina aikoina jätäthän viestin ääninauhalle, niin kuuntelemme viestin aamulla.